- Oggetto:
- Oggetto:
Solid State Chemistry with laboratory
- Oggetto:
Solid State Chemistry with laboratory
- Oggetto:
Academic year 2019/2020
- Course ID
- MFN1278
- Teacher
- Prof. Maria Cristina Paganini (Lecturer)
- Degree course
- Scienza dei Materiali [LM-53]
MaMaself - Year
- 1st year
- Type
- Basic
- Credits/Recognition
- 6
- Course disciplinary sector (SSD)
- CHIM/03 - chimica generale e inorganica
- Delivery
- Class Lecture
- Language
- English
- Attendance
- Obligatory
- Type of examination
- Oral
- Prerequisites
-
Conoscere i rudimenti della struttura della materia, le proprietà e struttura dei materiali cristallini (piani cristallografici, indici di Miller).
Knowing the basis of matter structure, some basic properties connected to the chemical bonds. Some rudiments about crystalline materials(crystallographic planes and Miller index). - Oggetto:
Sommario del corso
- Oggetto:
Course objectives
Il Corso si propone di presentare in modo esaustivo ed approfondito le problematiche inerenti la struttura e la reattività degli ossidi sia binari che ternari. In particolare verrà evidenziato come possono variare le proprietà in funzione del tipo e della quantità di difetti presenti nella struttura o sulla superficie degli ossidi stessi. Verrà quindi presentata nei dettagli la spettroscopia di risonanza paramagnetica elettronica, tecnica principe nell’individuazione dei difetti e della loro reattività.
DIDATTICA ALTERNATIVA: Obiettivi formativi invariati
The aim of the course is to present oxides (binary and tertiary) structure and reactivity. In particular the attention will be focused on oxides properties and how can they vary in correlation with the structure and the amount of defects (in the bulk or on the surface). EPR spectroscopy will be deeply explained in details and will be the principle technique used during the laboratory.
CORONAVIURS EMERGENCY - REMOTE TEACHING: The objectives of the course are unchanged
- Oggetto:
Results of learning outcomes
Conoscere la struttura degli ossidi e le loro proprietà macroscopiche. Saper individuare ed interpretare il ruolo dei vari difetti di bulk e superficiali nella struttura di un ossido.
EMERGENZA CORONAVIRUS- DIDATTICA ALTERNATIVA: Risultati dell'apprendimento attesi invariati
To know oxides structures and their macroscopic properties. To be able to detect and to evaluate the defects role in the bulk or on the surface of the material.
CORONAVIURS EMERGENCY - REMOTE TEACHING:The expected learning results of the course are unchanged
- Oggetto:
Course delivery
Tipologia Insegnamento
32 ore lezioni e 32 ore laboratorio
Frequenza
La frequenza alle lezioni non è obbligatoria per gli stiudenti NON Mamaself. La frequenza ai corsi di laboratorio è obbligatoria e non può essere inferiore al 70% delle ore previste.
EMERGENZA CORONAVIRUS- DIDATTICA ALTERNATIVA:
Le lezioni frontali sono erogato in modalità a distanza per tutto il periodo di chiusura delle strutture didattiche dell'Università in relazione al DM "#IoRestoaCasa" con:
- Materiale didattico pubblicato su Campusnet e moodle: lezioni asincrone (registrate);
- Incontri periodici tramite meeting Webex per discutere il materiale didattico messo a disposizione (lezioni asincrone).
- Il laboratorio non si effettuerà in presenza
32 hours lessons
32 hours labAttendance to the lessons is non compulsory for NON Mamaself students. Attendance to the laboratory is always compulsory. Each student should be present at least at the 70% of lessons.
CORONAVIURS EMERGENCY - REMOTE TEACHING:
In concurrence with the COVID-19 emergency and in compliance with the relevant dispositions of the Ministry and of the University, frontal lessons are offered in remote teaching mode, for the whole period in which in the University structures will be closed to public access, by means of:
- Teaching material published on Campusnet and moodle: asynchronous lessons (recorded);
- Periodic meetings through Webex to discuss the teaching material provided (asynchronous lessons).
The laboratory part of the course will be delivered in remote mode.
- Oggetto:
Learning assessment methods
EMERGENZA CORONAVIRUS - ESAMI A DISTANZA: In concomitanza con l'emergenza COVID-19, ed in ottemperanza al decreto rettorale rep. 1097/2020 del 20/03/2020 gli esami si terranno nella seguente modalità:
Esame con voto. Gli studenti sono invitati a preparare una presentazione in power point sulla base di una serie di articoli relativi ad un argomento selezionato dal docente. La presentazione potrà essere effettuata on line a distanza e sarà l'occasione per una discussione sugli argomenti del corso.
CORONAVIURS EMERGENCY - REMOTE EXAMS: In concurrence with the COVID-19 emergency situation, and in compliance with the rectoral decree rep. 1097/2020 of 20/03/2020, the exams will be organized with the following modalities:
Exam with evaluation. Students are invited to prepare a power point presentation on the basis of papers selected by the teacher. After this presentation a short discussion will follow. The subjects discussed in the lessons will be checked during this discussion.
- Oggetto:
Support activities
EMERGENZA CORONAVIRUS - I docenti sono disponibili su appuntamento telematico a discutere e chiarire i concetti spiegati nelle lezioni.
CORONAVIURS EMERGENCY - The teachers can be contacted through email to discuss and clarify any concept explained during the lessons.
- Oggetto:
Program
Lezioni:
Introduzione allo stato solido, Ossidi dei metali: aspetti chimici e strutturali. Strutture degli ossidi binari e ternari: gli impacchettamenti. La classificazione elettronica degli ossidi: modello a bande. La non stechiometricità: i difetti. La spettroscopia di risonanza paramagnetica elettronica: teoria e applicazioni.
Laboratorio:
Preparazione con diverse tecniche di sintesi di ossidi semplici e misti. Loro caratterizzazione strutturale ed ottica. Analisi e studio dei difetti attraverso la tecnica di risonanza paramagnetica elettronica.
EMERGENZA CORONAVIRUS- DIDATTICA ALTERNATIVA: Programma invariato. La parte laboratoriale verrà svolta in remoto attraverso una ricerca bibliografica
Introduction to the solid state. Metal oxides: structural and chemical aspects. Binari and ternary oxides and their structures. Electronic classification of oxides: band structure. Non stoichiometry: the defects of the solids. Electron Paramagnetic Resonance: theory and applications.
Laboratory: Using different synthesis thecnque, preparation of simple and mixed oxides. Structural and optical characterization. Study of defects of the system through the EPR technique.
CORONAVIURS EMERGENCY - REMOTE TEACHING: The program of the course is unchanged. The lab will consist in a preparation of a report about a series of papers
Suggested readings and bibliography
- Oggetto:
- Callister, Fundamental of materials science and engeneering: an introduction, Wiley
- Cotton, Wilkinson- Inorganic chemistry; Huheey – Inorganic chemistry
- Cox- Transition metal oxides, Oxford
- West – Basic solid state chemistry, Wiley
- Callister, Fundamental of materials science and engeneering: an introduction, Wiley
- Cotton, Wilkinson- Inorganic chemistry; Huheey – Inorganic chemistry
- Cox- Transition metal oxides, Oxford
- West – Basic solid state chemistry, Wiley
- Oggetto: