Vai al contenuto principale
Oggetto:
Oggetto:

Italian For International Students Pre-Intermediate Level

Oggetto:

Italian For International Students Pre-Intermediate Level

Oggetto:

Academic year 2022/2023

Course ID
LIN0593
Degree course
Materials Science
Year
1st year
Teaching period
Second semester
Type
Optional
Credits/Recognition
3
Course disciplinary sector (SSD)
NN/00 - no scientific sector
Delivery
E-learning
Language
Italian
Attendance
Optional
Type of examination
Written and oral
Prerequisites
Students must have at least a full A1 level in Italian, or they must have completed the course “Italian for International Students Beginner Level”
Oggetto:

Sommario del corso

Oggetto:

Course objectives

The course is meant to welcome the international students and help them feel at ease in the Italian cultural and linguistic context.  The course is organized by the University Language Center (CLA-UniTO) for the international students of the degree courses taught in English.

Oggetto:

Results of learning outcomes

Students are expected to:

  • develop communication skills in Italian in order to feel at ease with everyday life in Italy at a beginner level
  • learn the main vocabulary, morpho-syntactic structures and phonological features of Italian at a beginner level (CEFR A1)

acquire basic intercultural skills

Oggetto:

Course delivery

Blended synchronous through video conferencing tools and asynchronous through online e-learning platforms.

Oggetto:

Learning assessment methods

For the attending students (at least 70% of classes attended):

  • partial assessment during the classes
  • oral exam: a self presentation, a description of pictures and a dialogue

For the non-attending students (less than 70% of classes attended):

  • written exam: a computer-based test based on the A1-level language skills in Italian according to the CEFR. Students must pass the written part in order to take the oral exam.

oral exam:  a self presentation, a description of pictures and a dialogue

Oggetto:

Program

LIVELLO A2
(Quadro Comune Europeo per le lingue) 2
Comprensione orale
Capire parole ed espressioni di uso molto frequente relative a ciò che lo riguarda direttamente (per es. informazioni di base sulla sua persona e sulla sua famiglia, acquisti, geografia locale e lavoro). Afferrare l’essenziale di messaggi e annunci brevi, semplici e chiari.
Comprensione scritta
Saper leggere testi molto brevi e semplici e trovare informazioni specifiche e prevedibili in materiale di uso quotidiano, quali pubblicità, programmi, menu e orari. Comprendere lettere personali semplici e brevi.
Produzione orale
Riuscire a comunicare in compiti semplici e di routine che richiedono solo uno scambio di informazioni su argomenti e attività consuete. Partecipare a brevi conversazioni, anche se di solito non capisce abbastanza per riuscire a sostenere la conversazione. Saper usare una serie di espressioni e frasi per descrivere con parole semplici la propria famiglia ed altre persone, le proprie condizioni di vita, la propria carriera scolastica e il proprio lavoro attuale (o il più recente). Avere un vocabolario sufficiente ad esprimere i bisogni comunicativi essenziali.
Produzione scritta
Saper scrivere semplici appunti e brevi messaggi su argomenti riguardanti bisogni immediati. Riuscire a scrivere una lettera personale molto semplice (per es., per ringraziare qualcuno).
Appropriatezza sociolinguistica
Essere un grado di realizzare atti linguistici di base, quali richieste e scambi di informazioni, di rispondervi e di esprimere in modo semplice opinioni e atteggiamenti. Essere in grado di socializzare in modo semplice ma efficace, usando le espressioni comuni più semplici e attenendosi alle convenzioni di base. Essere in grado di gestire scambi comunicativi molto brevi, usando formule convenzionali correnti per salutare o rivolgere la parola a qualcuno. Essere in grado di fare inviti, dare suggerimenti, chiedere scusa e rispondere a mosse analoghe.

Per dettagli consultare la tabella delle competenze disponibile nel sillabo di riferimento livello A2


2 Per una descrizione esaustiva delle azioni linguistiche che un apprendente con una competenza in italiano di livello A2 deve essere in grado di svolgere consultare Quadro comune europeo di riferimento per le lingue: apprendimento, insegnamento, valutazione. (F. Quartapelle, D. Bertocchi, Trad.), 2002, La Nuova Italia, Oxford, Milano (pp. 72-119; 149

Programma per i non Frequentanti

Suggested readings and bibliography

Oggetto:

For the attending students (at least 70% of classes attended):

  • The learning material will be provided by the teacher according to the topics dealt with during the classes. Specific exercises and materials will be made available through e-learning platforms.

For the non-attending students (less than 70% of classes attended)

  • one handbook to be chosen between: Nuovo espresso A2 (Alma edizioni) or Nuovo contatto A2 (Loescher).

one grammar book to be chosen between:Gramm.it (Bonacci) or Via della grammatica (Edilingua)



Oggetto:

Note

It will be a 40-hour course. Cultural activities and extra meetings with Italian intern students will be part of the course as well.

Highly recommended. Students who attend at least 70% of classes are considered as “attending students”.

Oggetto:
Last update: 07/03/2023 13:14
Location: https://www.materials-science.unito.it/robots.html
Non cliccare qui!